Topic: John Dewey: the obstruction of the art experience

John Deweys Kunstvorlesungen aus den 1930ern sind sicherlich sowas wie die Grundlegung der "Relationalen Ästhetik". Sie beginnen mit folgenden Sätzen:
"By one of the ironic perversities that often attend the course of affairs, the existence of the works of art upon which formation of an esthetic theory depends has become an obstruction to theory about them.
For one reason, these works are products that exist externally and physically. In common conception, the work of art is often identified with the building, book, painting, or statue in its existence apart from human experience. Since the actual work of art is what the product does with and in experience, the result is not favorable to understanding."

John Dewey ART AS EXPERIENCE, 1


Eine radikale Forderung daraus wäre, keine Werke mehr zu betrachten, auch keine Dokumentationen von Aufführungen, sondern ausschließlich die sprachliche Vermittlung gelten zu lassen.
Genau daran knüpfst Du ja mit Deinem Vorschlag an, über Performances nicht zu sprechen, weil nur so das einmalige erlebnis im moment sich gegen den diskurs behaupten kann.